Kamil Fajmon
Důvtipně provedená bystrá předloha

Přestože Jiří Žáček patří k uznávaným a významným autorům české dětské literatury, audioknižní vydavatelé mu příliš pozornosti nevěnují. Čas od času se sice jeho texty objeví na nějakém výběru, samostatných titulů ovšem není mnoho.

V roce 1994 zasedl do Mirdova hudebního studia Vlastimil Brodský a vytvořil dnes již nesehnatelnou nahrávku Pravěké večerníčky, odehrávající se v době kamenné. O dva roky později se v Supraphonu zrodila magnetofonová kazeta, která by jistě zasloužila reedici, Počítání oveček, obsahující říkanky a pohádky v podání Nadi Konvalinkové a Otakara Brouska mladšího. Projekt liberecké knihovny Děti čtou nevidomým dětem natočil pouze pro hendikepované knížku Nesedejte na ježka. Veřejnosti je dostupná Aprílová škola z produkce již zmíněného Supraphonu s Vojtěchem Dykem, Martinem Písaříkem, Lucií Pernetovou, Radkou Tesálkovou a Natálkou Havlovou.

Teprve až vydavatelství Tympanum se Jiřímu Žáčkovi začalo věnovat důkladněji. Ten pro nakladatelství Slovart převyprávěl řadu pohádek z celého světa a tematicky je rozdělil do tří publikací – Hrůzostrašné pohádky pro malé strašpytlíky, Čarodějné pohádky pro malé kouzelníky a Chytré pohádky pro malé rozumbrady. Tympanum natočilo výběr z prvního uváděného titulu s Josefem Somrem, druhý s Petrem Kostkou a čerstvou novinkou vydanou k Velkému audioknižnímu čtvrtku je i kniha třetí.

Jiří Žáček, Chytré pohádky

Režisér Jiří Tušl, který je podepsán také pod předchozími zde zmíněnými tympanovskými nahrávkami, zvolil pro audioknihu Chytré pohádky devatenáct skutečně bystrých textů. Posluchači se mohou těšit na příběhy o přechytračených hlupácích, potrestaných lakomcích, vtipných úskocích, či na pohádky vedoucí k zamyšlení. Vedle nepříliš známých cizokrajných zkazek obsahuje audiokniha i klasické báchorky od Boženy Němcové či bratří Grimmů, nicméně když se jich chopí schopný spisovatel, který dokáže citlivě pracovat s jazykem, je takové převyprávění obohacující. Jiří Žáček k takovým vypravěčům beze sporu patří a do puntíku splnil to, co v názvu své knihy slibuje.

K chytré předloze musí patřit i bystrý přednes, což je výzva jako stvořená pro Oldřicha Kaisera. Někomu se může zdát jeho drsnější barva hlasu pro děti nevhodná, opak je ale pravdou. Pro malé posluchače je v jeho úžasném podání na trhu k dostání deset veselých rošťáren Billa Madlafouska s jeho partou, či půvabná knížka P jako pivo, seznamující zvědavce s tímto ryze dospěláckým nápojem. Ke každé Žáčkově chytré pohádce přistoupil Oldřich Kaiser zcela originálním, odlišným a jedinečným způsobem. Přirozeně přeskakuje z melancholie k rozjařenosti a všem postavám vtiskává kromě jejich hlasu i duši.

Nedílnou součástí audioknihy Chytré pohádky je vskutku vynalézavá hudební složka, o kterou se duchaplně přičinil Mario Buzzi. Všechny skladby složil přímo na tělo jednotlivým příběhům. Pochází-li pohádka ze vzdálené země, která má odlišnou kulturu a tedy i muziku, promítl ji Buzzi do krátkého předělu, oddělujícího nadpis od samotného vyprávění. Když však nebylo příliš nutné posluchači představovat danou zemi v melodii, reagují skladby na povahu pohádky – treperenda tedy v předělu klevetí, veselá Markytka se směje, člověk padá z nebe, houby z trouby se posmívají, v Prachu a brocích se i střílí. Skladatel navíc perfektně sladil klasické nástroje s těmi syntetickými. Konec příběhu je navíc vždy vhodně oznámen gongem.

Chytrým pohádkám se tedy dostalo pečlivé přípravy po všech stránkách. Vezmeme-li ještě v potaz režisérovo tvrzení, že Oldřich Kaiser celou audioknihu načetl za jediný den, nezbývá nic jiného než před ním, zvukařem i režisérem hluboce smeknout pomyslný klobouk. Hrůzostrašné i Čarodějné pohádky se dočkaly svého audioknižního pokračování, musíme tedy doufat, že se tak stane i u Chytrých pohádek.

(Naposlech.cz, 12. 11. 2015)